Home > Geen categorie > How to Choose a Web Analytics Tool: A Radical Alternative (2)

How to Choose a Web Analytics Tool: A Radical Alternative (2)

september 26th, 2006

Hoe normaalgesproken een Web Analytics Tool wordt gekozen volgens Avinash is:

  1. Collect all the business requirements (goals, strategy, KPI’s, reports, reporting schedule and so on)
  2. Collect all the technical requirements (site architecture, servers, scripts, pages, IT needs and so on)
  3. Ensure that anyone who could ever need any kind of access to any kind of web data is contacted (inside and outside the company) and their needs documented
  4. Put all of above into a RFP (Request for Proposal), and add vendor financial stability, references, etc into the requirements
  5. Send to vendors, set a very aggressive reply schedule
  6. Receive RFP’s
  7. From those weed out the “insignificants”
  8. Selection of one vendor that meets the requirements by a esteemed committee
  9. Implement (champagne celebration included)

Het proces duurt gemiddeld 2 tot 4 maanden, implementatie 1 tot 2. Conlusie van Avinash is: “The process is too long, too time consuming, the process itself is expensive (just count the people, process, and time commitments from your company) and you’ll always pick the most expensive and expansive tool.”

Klik hier voor de “radicale” andere manier. Waar het gewoon op neer komt is dat je niet direct een dure tool koopt, maar eerst kennis op doet met een goedkope tool. Wanneer je tegen beperkingen aanloopt, ga je verder kijken. In de RFP moet het over deze beperkingen gaan.

Wat vind jij van deze aanpak?

Categories: Geen categorie Tags:
  1. september 29th, 2006 at 23:17 | #1

    De radicale variant past goed bij organisaties die geen enkele ervaring hebben met meten.

    Wanneer je wel een idee hebt van hetgeen je wilt dan is de radicale aanpak een beetje vervreemdend. Je kunt dan best de 9 stappen doorlopen, mits het niet al te formeel is.

    Volgens mij staat de informatiebehoefte centraal. Informatiebehoefte bestaat slechts uit informatie die dient als basis voor beslissingen om het webkanaal te optimaliseren. Informatiebehoefte wordt uitgedrukt in KPI’s. Een goede KPI is bijvoorbeeld ‘pagina’s per bezoek’ of ‘zoektermen in de internal search die niet leiden tot zoekresultaten’. Met gegevens over deze KPI’s kun je respectievelijk monitoren hoe interessant je website is of hoe effectief je interne search is. Als je voor jouw website hebt achterhaald welke KPI’s belangrijk zijn dan kun je gerust de juiste leverancier daar bij gaan zoeken.

    Het is duidelijk dat de meeste bedrijven niet zo te werk gaan. Aanschaffen van webanalytics tools hebben vaak een hoog me too gehalte. De vraag of de informatiebehoefte bekend is leidt vaak tot glazige blikken.

    Het is echter mijn ervaring dat een aanschaf of implementatie zonder duidelijke informatiebehoeftepeiling leidt tot mislukkingen. Vrijwel altijd wordt de tool dan na één of twee licentietermijnen vervangen. Forrester onderzoek toont ook aan dat 50% van de bedrijven 3 tools heeft bezeten in de afgelopen 5 jaar.

    Volgens mij is het van belang dat je weet wat je wilt. Dan maakt het niet uit of je de 9 stappen doorloopt of de radicale aanpak. Als je maar handelt vanuit je informatiebehoefte.

  2. september 30th, 2006 at 13:48 | #2

    Mee eens Daniel. Bedankt voor de aanvulling. Het bepalen van de informatie behoefte: “dat zouden meer mensen moeten doen”.

Comments are closed.