Home > USA, Web Analytics, WebAnalytics > Web Analytics advies – intern of extern?

Web Analytics advies – intern of extern?

november 13th, 2006

Web Analytics (WA) advies (we hebben het hier dus niet over de tool, maar over advisering op basis van de WA tool) – intern of extern (of een oplossing er-tussen-in)?

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken. Op dit moment zie je in de nederlandse markt dat steeds meer bedrijven kiezen voor een externe oplossing. De belangrijkste reden is dat er niet genoeg kennis in huis is om het web analyse proces goed in te vullen. Met behulp van een externe consultant (zelfstandig of via webbouwer) worden deze bedrijven vaak op weg geholpen. Wat mij betreft is dit positieve ontwikkeling. Aankomend jaar zie ik deze vraag alleen maar toenemen in Nederland.

Zoals we nu wel weten zijn ze in de USA wat verder op het gebied van WA consulting. In de Amerikaanse markt doet grofweg 50% van de bedrijven het intern en de andere 50% outsourced (of een hybride model). Avinash (Blog tip!) heeft een interessante post op zijn blog geplaatst over de situatie aan de overkant van de oceaan. Hij is van mening dat het doel van elk bedrijf moet zijn om Web Analytics intern te doen, door een persoon (of team) dat ‘empowered’ is om het totale analyse traject te overzien en zich af te vragen waarom wat (KPI’s) gemeten moet worden. En daardoor kan optimaliseren op basis van deze output (- is mijn aanvulling).

Drie redenen (waarvan ik benieuwd ben of ook de mensen in de nederlandse WA markt deze onderschrijven) waarom het intern moet:

  • Any strategic implementation of web analytics has got to integrate with other sources of data in the company, it can’t exist in a silo. So it needs to pull in core meta data from other parts of the company or Outcomes that happen on the phone channel or financial data to measure success etc. Most consultants outside the company won’t have access to this data (perhaps they should but it is really hard).
  • Most consultants will help with clickstream and some outcomes analysis. For web analytics to be truly impactful qualitative analysis needs to be brought under the umbrella in a truly integrated way. So surveys and lab usability testing and site visits and remote testing etc.
  • Tribal knowledge. Contrary to popular belief decision making is not a structured process. Decisions are made in meetings and hallway conversations and in 1:1 meetings. In all of those cases it is tribal knowledge is critical. Tribal knowledge is knowing what is going on in the company, it is knowing what happened last year, it is knowing that something messed up in IT, it is knowing there is some weird testing going on etc. All this critical context is something that, sadly, only people in the company have access to due to their network. And it is often what it takes to bridge the gap between reports and action.

Avinas geeft een stappenplan om te komen bij uber goal: WA advies intern. Lees dat hier.

Source: Avinash

Categories: USA, Web Analytics, WebAnalytics Tags:
Comments are closed.