Home > Web Analytics, WebAnalytics > Web Analytics 2.0

Web Analytics 2.0

oktober 5th, 2007

wa20Er zijn wat discussies gaande over Web Analytics 2.0. Lees om op de hoogte te blijven deze post van Avinash die WA 2.0 omschrijft als: (1) de analyse van kwalitatieve en kwantitatieve data van eigen website en concurrenten (2) om de online experience van (potentiĆ«le) klanten continue te kunnen optimaliseren (3) welke wordt vertaald in de gewenste uitkomsten (zowel online als offline). In het engels klinkt het toch lekkerder… Er is hier ook een video te vinden waar Avinash dieper ingaat op de materie.

Ook Eric heeft een post geschreven over WA 2.0. (hij geeft zelfs een WA 2.0 workshop). Eigenlijk heeft hij het liever over Web Analytics 3.0. Stephane Hamel geeft commentaar op deze posts met de vraag of het echt boeit of het nou 2.0 of 3.0 is. Goed punt.

Al is het interessant om de discussies te volgen, in de praktijk blijkt Web Analytics 1.0 al lastig genoeg te zijn voor de meeste bedrijven. Event based meten begint hier en daar wel ter sprake te komen bij bedrijven. Ook een aantal leveranciers beginnen op event basis af te rekenen (i.p.v. pageviews). Een event kan bijvoorbeeld een pageview, klik op een RIA pagina of transactie zijn.

Wat ik denk is dat (Web) Analytics zich met de markt mee ontwikkeld. De relaties met Web 2.0 en Web 3.0 zijn vanzelfsprekend te leggen. Dus als er behoefte is aan het meten van Web 2.0 apps, dan moet dat gemeten kunnen worden. Zijn we met z’n allen bij Web 3.0 beland, dan willen we ook deze semantische omgevingen kunnen meten en analyseren. Dus misschien moeten we wel helemaal geen 2.0 of 3.0 achter Web Analytics zetten. Er wordt in de markt ook gesproken over termen als Business Intelligence (Analytics) of Customer Analytics (heb ik het zelf ook over). Ook daar gaan we naar toe. Deze termen hebben vooral te maken met de integratie van allerlei andere databronnen en systemen om een overall inzicht te kunnen krijgen. Dus, is Customer Analytics 3.0 dan de toekomst? Wie het weet mag het zeggen!

Categories: Web Analytics, WebAnalytics Tags:
Comments are closed.